Intendentti Annika Utriainen.
Intendentti Annika Utriaiselle asiakastyö on merkityksellinen tapa edistää historian popularisointia.

Annika Utriainen työskentelee asiakaspalvelusta ja -kokemuksesta vastavana kehittämispäällikkönä, museoalalla tuttavallisemmin intendenttinä, Merikeskus Vellamossa Kotkassa. Työssään hän luo kohtaamisia eri aikojen ihmisten välille - ja nauttii asiakkaiden, kollegojen ja yhteistyökumppaneiden ilosta ja oivalluksista, joihin on saanut olla vaikuttamassa.

Esihenkilönä Annikan vastuulla on Vellamon kahden museon yhteisen asiakaspalveluyksikön sujuva toiminta. Myös museokeskuksen turvallisuus on hänen tontillaan.

Tärkeä osa työtä on osallistuminen Vellamon palveluiden ja asiakaskokemuksen suunnitteluun.

”Olen konseptoimassa molempien museoiden näyttelyitä, mikä on asiakaskokemuksen kannalta keskeistä ja minun kannaltani innostavaa.”

"Pohjimmiltaan minun työskentelyni taustalla on aina asiakasnäkökulma."

Kaikki päivät ja sesongit ovat erilaisia; välillä viikoissa painottuvat asiakaspalveluyksikön suunnittelutyöt, välillä näyttelysuunnittelussa on keskeinen vaihe menossa. Esihenkilötyön sekä turvallisuustehtävät hän nostaa omassa työssään merkittävimmiksi vastuiksi.

”Työn vaihtelevuus ja vaikutusmahdollisuudet työn sisältöön ja sitä kautta museoiden kehityssuuntiin ovat parasta. Ja pohjimmiltaan minun työskentelyni taustalla on aina asiakasnäkökulma.” Annika toteaa.

Nykyisen työnsä hän kokee vastaavan lapsuudessa nousseeseen intohimoon historiaa kohtaan. Myöhemmin lukioikäisenä kiinnostus kohdistui erityisesti kulttuurihistoriaan; ihmisten kokemuksiin ja arkielämään.

”Asiakaskokemukseen liittyvässä työssä pääsen historian popularisoinnin ja ihmisten kokemusten pariin; asiakkaiden kokemustavat tai työkulttuurin kehittäminen ovat minulle kulttuurihistoriaa omassa ajassamme. Ja minulle on ilo olla tuottamassa kohtaamisia eri aikojen ihmisten välille. Historian kokeminen on lohdullista ja opettavaistakin tämän ajan ihmisille: emme ole yksin. On tärkeää mahdollistaa ja helpottaa noita kohtaamisia.”

Intendentti Annika Utriainen asiakkaiden kanssa museon näyttelytiloissa.
Innostuneet asiakkaat tuovat iloa Annikan arkeen. Teos taustalla on Kimmo Kaivannon Suomalaisia kuvia.

Annikan mielestä museoala innostaa monia juuri työn merkityksellisyyden takia: asioita tarkastellaan samaan aikaan sekä pysyvyyden että ylisukupolvisuuden näkökulmasta.

”Tästä näkökulmasta alaa voitaisiin hyödyntää yhteiskunnassa esim. työurien pidentämisen tai vastuullisuusajattelun kehittämisessä. Mestari-kisälli-työskentely sopisi tänne.”

Annikan mukaan museoalalla tehdään töitä suurella intohimolla, vaikka palkkaus ei ole pysynyt mukana suhteessa koulutukseen eikä osaamisvaateisiin. Hän muistuttaa, että museoalalle on tärkeää saada myös muilta aloilta tulevia ihmisiä ja hyödyntää kehittymisessä monialaisuutta – tosin palkkataso on myös ulkopuolelta tulevien houkutteluun ongelmallisen alhainen. Esimerkiksi museoiden vauhdilla kehittyvä palvelutoiminta tarjoaa mahdollisuuksia monenlaisille osaajille.

"Museoala innostaa monia juuri työn merkityksellisyyden takia."

Pienen erityisalan ammattilaisten äänen esiin tuomiseksi Annika kokee merkittävänä Museoalan ammattiliiton jäsenyyden.

”Akateemisen koulutuksen myötä Akavan Erityisalat tuntuu omalta. Museoala puolestaan on pieni ala ja siinä MAL:sta saa yhteenkuulumisen tunnetta. Lisäksi on mainittava erinomaiset koulutukset; MAL tuntuu koko ajan parantavan juoksuaan.”

Entä mikä luo Annikalle yhteisöllisyyttä, onnistumisen iloa ja hyvinvointia päivittäisessä työssä?

”Asiakastyössä innostuneet ja ilahtuneet asiakkaat tuovat ilon. Minulle se näkyy usein ilahtuneiden asiakaspalvelijoiden kautta. Nautin alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden työnilosta tai oivalluksista, joihin olen saanut olla vaikuttamassa tai edistämässä. Upea museorakennus merimaisemassa ja hienot näyttelyt edistävät työhyvinvointia - on etuoikeus sukeltaa kesken työpäivän niihin elämyksiin edes hetkeksi.”

Ajankohtaista

Museonjohtaja, hae syksyn työnohjausryhmään — tarjoamme vertaistukea ja oppimisen iloa!

Kirjoittajalta MAL | 28.6.2021

Museonjohtaja, kaipaatko vertaistukea oman työsi kehittämiseksi? Hae jäsenistämme koottavaan museonjohtajien työnohjausryhmään, jossa pohditaan ja kehitetään omaa työtä osaavan työnohjaajan johdolla.

Lue lisää

Kesän palveluajat

Kirjoittajalta MAL | 28.6.2021

Toimistomme hiljenee kesäloman viettoon 25.6.-6.8.2021 väliseksi ajaksi. Jäsensihteerit ja työsuhdeneuvonta ovat kuitenkin tavoitettavissa läpi kesän. Katso kesän kaikki palveluajat!

Lue lisää
Piirroskuva, jossa kaksi henkilöä istuu parvekkeella ja katsoo auringonlaskua merellä.

Liity jäseneksi tai kerro kaverille — voita 200 euron lahjakortti!

Kirjoittajalta MAL | 24.6.2021

Tänä kesänä kannattaa liittyä ammattiliittoon tai suositella jäsenyyttämme kaverille – Akavan Erityisalat arpoo palkintoina viisi kappaletta 200 euron K-lahjakortteja. Arvonnassa ovat mukana kaikki 18.6.-1.8.2021 liittyneet uudet jäsenet ja jäsenyyden suosittelijat.

Lue lisää
etäkokous yhdessätila

”Nyt on kulttuurialan momentum”– MAL mukana ministeri Kurvisen pyöreässä pöydässä

Kirjoittajalta MAL | 22.6.2021

Museoalan viestinä korostimme ministeriöön korona-ajan tuomia haasteita nimenomaan henkilöstölle. Jo valmiiksi matalapalkkaiset, mutta korkeakoulutetut, asiantuntijat ovat olleet useampaan otteeseen lomautettuina tai kokonaan ilman töitä tai edes työttömyysturvaa.

Lue lisää

Kesäkuun uutiskirje julkaistu!

Kirjoittajalta MAL | 15.6.2021

Aiheina muun muassa museoalan harjoittelu- ja koronakyselyt, museo-oppaiden työnkuva sekä tuleva yin-jooga ja rentoutushetki kesäkuussa ja elokuun saavutettavuuskoulutus. Jäsen, uutiskirjeen löydät sähköpostistasi.

Lue lisää
Piirroskuva erilaisista asiakkaista museossa.

Mitä museo-oppaille kuuluu – Museo-opas 2020-luvulla

Kirjoittajalta MAL | 10.6.2021

Selvitimme museo-oppaiden työskentelyolosuhteita yhdessä TAKU ry:n kanssa. Perkaamme kirjoitussarjassamme oppaiden kokemuksia. Viimeisessä kirjoituksessa pohdimme millainen on oppaan ammatti 2020-luvulla.

Lue lisää
Kaksi henkilöä tarkastelee kuvia museon kuva-arkistossa.

Keräämme tietoa museoalan harjoitteluista – vielä ehdit vastata!

Kirjoittajalta MAL | 9.6.2021

Keräämme tietoa museoalan harjoitteluista – haluamme kuulla niin harjoittelijoita, museoita kuin korkeakouluja! Museoiden ja korkeakoulujen vastausaikaa on pidennetty 18.6. saakka. Harjoittelijoiden osalta vastausaika päättyy 13.6.

Lue lisää
Kolme henkilöä seisoo museon näyttelytilassa

Kysely: Suomalaiset mieltävät kirjasto-, museo- ja kulttuuripalvelut vahvasti elinvoimatekijöiksi

Kirjoittajalta MAL | 8.6.2021

Hyvät kirjasto-, museo- ja kulttuuripalvelut ovat kunnalle tärkeä elinvoimatekijä, arvioi 86 prosenttia suomalaisista. Vähiten kulttuurimyönteisissä perussuomalaisissakin näin ajattelevien määrä on kasvanut selvästi viime vuosina. Kysely kertoo myös koronan pitkittymisen lisänneen kulttuurin kaipuuta.

Lue lisää

Museoalan opiskelija, et ole yksin työelämässä

Kirjoittajalta Heta | 2.6.2021

Museoalalla on eletty haastavia aikoja koronan mainingeissa, ja epävarmuudesta ovat kärsineet niin ammattilaiset kuin opiskelijat. Ammattijärjestön merkitys on korostunut vaikeana aikana, kirjoittaa Museoalan ammattiliiton järjestökoordinaattori Heta Hedman.

Lue lisää
yhdessa teams

Museoiden säilyminen ja kehittyminen kuntapalveluna on taattava

Kirjoittajalta MAL | 31.5.2021

Museoista yli puolet on kuntien omistamia ja kunnat ovat tärkeitä tukijoita myös yksityisille museoille. SOTE-uudistuksen jälkeen kunnilla ja alueilla on entistä keskeisempi rooli museotoiminnan turvaajina; niin ylläpitäjinä, tukijoina kuin kehittäjinä

Lue lisää
ammattilaisesittelyt