maaliskuu, 2023

31maalis09:0010:00Työsuojeluverkoston aamutapaaminen - lyijy museoalallaWebinaariTapahtumatyyppi:Seminaarit

Museoiden työsuojeluverkoston seuraava kaikille avoin tapaaminen järjestetään etänä perjantaina 31.3. klo 9.00–10.00.

Tule kuulemaan ja keskustelemaan lyijystä museoalan työsuojeluverkoston tapaamiseen

Alustuksen aiheesta pitää tutkija Henna Sinisalo Työterveyslaitokselta.

Lyijy on todettu yhdeksi museoiden merkittävimmistä kemiallisista vaaratekijöistä Työterveyslaitoksen suomalaisten museotyöympäristöjen koetut ja mitatut vaaratekijät -hankkeen työhygieenisissä mittauksissa. Lyijyhavainnot näyttävät liittyvän maalattuihin ja värjättyihin museoesineisiin, vanhoihin rakennuksiin ja rakennusosiin sekä ennen kaikkea museoiden epäasianmukaisiin säilytystiloihin ja niissä vaurioituneisiin kokoelmiin.

Museoalan työsuojeluverkosto on perustettu keväällä 2021 ja se on suunnattu kaikille museoalalla työskenteleville, työsuojelusta kiinnostuneille henkilöille. Verkosto on vapaaehtoinen ja vapaamuotoinen, tavoitteena osaamisen ja hyvien käytäntöjen jakaminen. Ohjelmaan on tähän mennessä kuulunut puheenvuoroja, alustuksia ja keskusteluja kollegojen kanssa. Vapaamuotoisten Teams-tapaamisten lisäksi Museoliiton ja Museoalan ammattiliiton koulutukset toimivat verkoston tukena.

Jos haluat liittyä verkostoon, lähetä s-postia osoitteeseen: kirsti.ruissalo@museoliitto.fi. Verkoston Teams-kanavan kautta saat jatkossa kutsut verkoston tapaamisiin.

Linkki tapaamiseen tässä HUOM.! Linjoille kannattaa tulla jo klo 8.45, niin pääsemme aloittamaan heti klo 9.

Museoalan työsuojeluverkosto on Museoviraston, Suomen Museoliiton ja Museoalan ammattiliiton ylläpitämä verkosto, joka järjestää verkostotapaamisia työsuojeluun, työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin liittyvistä aiheista. Verkostoa moderoi taustaryhmä, jossa on Museoviraston, Museoliiton ja Museoalan ammattiliiton edustus sekä museoalan työturvallisuusasioiden asiantuntijoita. Tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet museo- ja kulttuuriperintöalan ammattilaiset.
Lue lisää verkostosta.

(Perjantai) 09:00 - 10:00