Selvitimme loppusyksystä 2020 kyselyn* avulla museo-oppaiden työskentely­olosuhteita yhdessä Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKUn kanssa. Perkaamme Museoalan ammattiliiton Mitä museo-oppaille kuuluu? - blogikirjoitussarjassamme oppaiden kokemuksia. Sarjan kolmannessa blogikirjoituksessa tarkastelemme, millainen on museo-oppaan ammatti 2020-luvulla.

Ensisilmäyksellä museo-oppaan työrooli voidaan nähdä hyvin yksinkertaisena: museo-opas opastaa museoissa. Tosiasiassa työnkuvia on lähes yhtä monta kuin työpaikkoja. Minkälainen kuva museo-oppaan työstä muodostuu kyselymme vastausten perusteella?

Mitä opas tekee?

Kyselyssä halusimme selvittää, mitä kaikkea oppaan työnkuvaan kuuluu. Listasimme työtehtäviä, jotka yleensä kuuluvat oppaiden toimenkuvaan ja vastaajat saivat valita niistä kaikki omaan toimenkuvaan kuuluvat. Annoimme myös mahdollisuuden kertoa työtehtävistä, joita emme olleet keksineet listata.

Noin puolet vastaajista ilmoittivat työnkuvaansa kuuluvan myös lipunmyyntiä sekä museokaupasta huolehtimista. Tarkemmat prosentit näet oheisesta pylväskaaviosta:

Opastaminen
%
Lipunmyynti
%
Museokauppa
%
Sisältösuunnittelu
%
Salivalvonta
%
Siivoaminen, kahvilatoiminta
%
Muu
%

Näiden listaamiemme tehtävien lisäksi 43 vastaajaa ilmoitti listan ulkopuolelta, ettei työskentele opas-nimikkeellä museoissa, vaan esimerkiksi museoamanuenssina tai -lehtorina. Opastaminen oli sisällytetty sivutyöksi muiden töiden oheen.  

Ei siis yllätä, kun tarkastelee listaa tehtävistä, joita oppaat itse kertoivat tekevänsä:

 

  • työpajaohjaus sekä työnäytösten tekeminen

  • palveluiden suunnittelu

  • palveluiden ja materiaalin kääntäminen vieraille kielille

  • viestintätehtävät aina somepostauksista lehdistötiedotteisiin

  • uusien työntekijöiden perehdyttäminen

  • pihanhoitotyöt

  • tuholaistorjunta

  • arkisto- ja kokoelmatyöt

  • vapaaehtoistoiminnan vetäminen

 

Museoalan tehtävien kirjo nousee esiin näissäkin vastauksissa. Se jättää kuitenkin paljon kysymyksiä. Mikä mahtaa olla oppaan työnkuvan ydin, kun työtehtävien määrä ja vastuu tuntuu vaihtelevan näin paljon museoittain?

Paljon työtä, muttei työtunteja

Oppaiden työhön kuuluu paljon pitkäjänteistä suunnittelua ja omaksumista vaativia tehtäviä, mutta työ kyselyyn vastanneilla oppailla oli pääasiassa osa-aikainen. Kysyttäessä kuinka suuren osan kuukausituloista opastaminen heillä muodostaa, noin kaksi kolmasosaa ilmoitti tienaavansa alle puolet kuukausituloistaan museo-oppaana. Niin sanotusti täysipäiväisesti opastavia oppaita oli vain 40, ja he tienasivat opastamisella 76-100% kuukausituloistaan.  

”Tuntipalkka on kohtalainen, mutta koska töitä ei ole kokopäiväisesti, ei tällä työllä juurikaan oikeasti pysty elämään.” 

– Kyselyyn vastannut opas

Museo-oppaat ovatkin osa yleisesti kulttuurialalla keskusteltua silpputyöjoukkoa, joiden tulot muodostuvat useista pienistä rahavirroista. Vastaajat ilmoittivat täydentävänsä kuukausitulojaan opastamisen lisäksi esimerkiksi työskentelemällä taiteilijana/artesaanina, kääntäjänä, liikunnanohjaajana, toimittajana, opettajana, siivoajana, tuottajana ja postinjakajana. Lisäksi 10 vastaajaa ilmoitti opiskelevansa työnteon ohessa.  

Tähän silpputyöviidakkoon tuo oman mausteensa se, että oppaat saattavat työskennellä useammassa kuin yhdessä museossa. Noin viidesosa kyselyyn vastanneista ilmoitti opastavansa kahdessa paikassa, hieman harvempi kolmessa. Yksi opas ilmoitti opastavansa jopa 10 kohteessa. On hyvä muistaa, että yksistään museoiden lukumäärä ei kerro opastusmateriaalin laajuudesta: samassa museossa voi yhden vuoden aikana olla useampia vaihtuvia näyttelyitä, joiden palvelumateriaalin opas joutuu itse joko opettelemaan tai kokoamaan.  

Osa-aikainen rooli näkyi myös siinä, että jotkut vastaajista kokivat olevansa työyhteisöissään ulkopuolisia. Nämä vastaajat kokivat olevansa muun museohenkilökunnan silmissä organisaation ”irrallinen osanen” tai ”ei-museoammatillinen henkilökunta”.

”Yksikössämme on melko vähän työntekijöitä, minkä vuoksi olen joutunut venymään muun elämän kustannuksella - joustovaraa ei ole.”

– Kyselyyn vastannut opas

Suuri työmäärä näkyi kyselyssä kaipuuna vakaampaan työtilanteeseen, jossa opastusten määrät eivät vaihtelisi. Stressiä oppaat kokivat esimerkiksi työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen kanssa. Koska museo-oppaat tekevät työtä muiden lomakaudella sekä viikonloppuisin, kun perhe ja ystävät ovat vapaalla, eivät museo-oppaat välttämättä pääse osallistumaan sovittuihin menoihin. Lisäksi elämän suunnittelemattomuus lisäsi painetta, sillä oppaan työvuorojen määrä voi vaihdella hyvinkin paljon ja vaikeuttaa tuntien ilmoittamista esimerkiksi ansiosidonnaista hakiessa. 

Ylpeät kulttuuriammattilaiset

Vaikka työ on haastavaa, löysivät oppaat siitä myös palkitsevia puolia. Erityisesti asiakaskohtaamiset, uuden tiedon oppiminen ja kannustavat kollegat nousivat yhä uudestaan esiin vastauksissa, kun kysyttiin mikä työssä oli palkitsevinta. 

”Ihmisten aito kohtaaminen tiedon ja taiteen äärellä: huumori, lämpö ja innostus, joka tarttuu. --- Keskusteluyhteyden saaminen ryhmään ja kohtaaminen luennointitilannetta tasapuolisemmassa ilmapiirissä, jossa tieto ja tulkinnat kulkevat molempiin suuntiin.” 

- Kyselyyn vastannut opas

Jo aikaisemmissa sarjan blogikirjoituksissa olemme todenneet, että museo-oppaat ovat sitoutuneita ja osaavia museoalan ammattilaisia. Työnkuvan laajuus vahvistaa tätä väitettä. Museot luottavat oppaiden osaamiseen sekä työpanokseen, mutta arvostus ei vielä näy tasa-arvoisena kohteluna työpaikalla tai työsuhteiden reiluudessa. Oppaat ansaitsevat samanlaisen arvostuksen kuin muutkin alan osaajat.  

Museo-oppaat kohtasivat myös koronakriisin voimakkaimmin yhdessä (muiden) nollatuntisopimuksella ja asiakasrajapinnassa työskentelevien kanssa. Koronakyselyssämme monet museotyöntekijät osoittivat huolensa ja empatiansa asiakaspalvelutyötä tekevien työkavereidensa hankalaa tilannetta kohtaan. Heidän pärjäämiseensä toivottiin kiinnitettävän huomiota.

Yksi kyselyyn vastannut opas kiteytti tarpeen muutokseen: 

Museo-oppaat ovat korkeakoulutettuja oman alansa erityisosaajia sekä esiintymisen, ihmisten kohtaamisen ja tiedon käsittelemisen ja välittämisen monitaitureita, jotka tekevät äärimmäisen tärkeää sivistystyötä monien erilaisten kävijäryhmien parissa. Monia heistä kannustavat matalapalkatussa työssä saavutettavuuden, monimuotoisuuden, oppimisen ja kauneuden ihanteet. Ihanteet eivät kuitenkaan maksa laskuja.”

Voisimmeko siis unohtaa vanhentuneet mielikuvat vain väliaikaisesta, sivutoimisesta ja ei-museoammatillisesta opastyöstä, ja todella arvostaa museo-oppaiden tärkeää roolia sillanrakentajana museoiden ja museovieraiden välillä. 

Lue Mitä museo-oppaille kuuluu -kirjoitussarjan aiemmat kirjoitukset. Ensimmäisessä kirjoituksessa käsittelemme museo-oppaiden työmarkkina-aseman ja työttömyysturvan epävarmuutta. Toisessa kirjoituksessa tarkastelemme miten kyselyn vastaajien kertomukset rikkovat yleistä mielikuvaa nuoresta ja aloittelevasta museo-oppaasta. Sarjan neljäs kirjoitus julkaistaan syksyllä 2021.

*Museoalan ammattiliitto MALn ja Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKUn kyselyyn museo-oppaille 16.11. – 30.11.2020 vastasi yhteensä 175 henkilöä. Museoalan ammattiliiton kirjoitussarjassa tuomme vastausten kautta esiin museo-oppaiden kokemuksia omasta työstään sekä työn kehittämiskohteista. Vastauksia hyödynnetään myös osana edunvalvontatyötämme, jolla edistämme museo-oppaiden työskentelyolosuhteita pitkäjänteisesti. Suuret kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille!

Ajankohtaista

Merja Herranen

Merjan muistoa kunnioittaen

Kirjoittajalta MAL | 7.4.2021

Museoalan ammattiliiton entinen puheenjohtaja Merja Herranen nukkui pois 21.3.2021. Merja toimi MALn puheenjohtajana vuodet 2001 – 2014. Kiitämme Merja Herrasta ansiokkaasta elämäntyöstä museoalan hyväksi ja otamme osaa omaisten ja läheisten suruun.

Lue lisää

MAL Ilta-Sanomien kulttuuriliitteessä 27.3. : Kulttuuripalvelut ovat tärkeä osa kunnan viihtyvyyttä

Kirjoittajalta MAL | 1.4.2021

Vaikuttamistyömme yhdessä Akavan Erityisalojen, Kuntien asiantuntijat Kumula ry:n ja Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry:n kanssa oli esillä Ilta-Sanomien kulttuuriliitteessä 27.3.2021. Muistutimme kulttuuripalvelujen merkityksestä kuntien elinvoimaisuudelle.

Lue lisää

”Opastyö on ja pysyy niin pitkään kuin olen työelämässä”

Kirjoittajalta MAL | 22.3.2021

Mirja Nevalainen on työskennellyt museo-oppaana jo 25 vuotta. ”Jotkut saattavat pitää työtä ohimenevänä työuran ilmiönä. Minulla se on ja pysyy, niin pitkään, kun työtä teen”, hän kertoo. Museoalalle Mirja päätyi alun perin teatteritieteiden opintojen kautta.

Lue lisää
covid19

Päivittyvät COVID19-uutiset

Kirjoittajalta MAL | 17.3.2021

Olemme saaneet paljon yhteydenottoja jäseniltä koronavirustilanteeseen liittyyen. Tänne päivitetään viimeisin tiedotuksemme ja ohjeistus koronaan liittyen.

Lue lisää
Jaakko Ervasti

”Parasta museoalalla on, että saa tehdä työtä, josta nauttii”

Kirjoittajalta MAL | 10.3.2021

Jaakko Ervasti on maisterivaiheen arkeologian opiskelija, joka on lapsesta saakka ollut kiinnostunut historiasta. Ensimmäiset alan työkokemukset ovat vahvistaneet tunnetta siitä, että museotyö on se oikea suunta työelämässä.

Lue lisää

Insinööritoimistosta museoalalle: kulttuuriympäristötyö vei Katariinan mukanaan

Kirjoittajalta MAL | 24.2.2021

Korjausrakentamisen tutkija Katariina Ruuska-Jauhijärvi työskentelee Kymenlaakson museossa. Aiempi työ insinööritoimistossa vaihtui museotyöhön, kun museolain uudistus avasi uusia haasteita museokentältä.

Lue lisää
Intendentti Annika Utriainen.

Pysyvyyttä ja ylisukupolvisuutta – museoalalla työ on aidosti merkityksellistä

Kirjoittajalta MAL | 24.2.2021

Annika Utriainen työskentelee asiakaspalvelusta ja -kokemuksesta vastavana kehittämispäällikkönä Merikeskus Vellamossa. Työssään hän luo kohtaamisia eri aikojen ihmisten välille.

Lue lisää
Projektipäällikkö Jarmo Korhonen

Museoalalle vetää monipuoliset työtehtävät ja jatkuva uuden oppiminen

Kirjoittajalta MAL | 24.2.2021

Pyhän Olavin pyhiinvaellusreitti -hankkeen projektipäällikkönä työskentelevä Jarmo Korhonen on luomassa Pohjois-Pohjanmaan ensimmäistä rakennettua pyhiinvaellusreittiä. Korhoselle museoalalla työskentely mahdollistaa jatkuvaa uuden oppimista.

Lue lisää

Hae mukaan kevään 2021 ryhmätyönohjaukseen!

Kirjoittajalta MAL | 4.2.2021

Kaipaatko tilaisuutta keskustellaksesi omasta työstäsi? Pohditko työssäsi motivaatiota, työssä jaksamista, omaa ajankäyttöäsi? Hae MALn työnohjausryhmään, jossa pääset keskustelemaan muiden alan ammattilaisten kesken sekä työnohjaajan johdolla.

Lue lisää

Vuoden 2021 koulutustuki haetaan sähköisesti

Kirjoittajalta MAL | 1.2.2021

Myönnämme hakemuksen perusteella jäsenillemme koulutustukea vuosittain max. 300 e/ hlö. Koulutus voi olla järjestetty esimerkiksi avoimessa yliopistossa, kesäyliopistossa, täydennyskoulutuskeskuksessa tai ammattikorkeakoulussa.

Lue lisää
alanarvostus museo-opas opas