Tietosuojailmoitus: Kysely vaikeasta historiasta museoammattilaisille ja historiantutkijoille

Päiväys: 17.4.2024

Olet osallistumassa Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL ry:n ja Historioitsijat ilman rajoja Suomessa ry:n tekemään selvitykseen. Tässä tietosuojailmoituksessa sinulle kerrotaan henkilötietojesi käsittelystä. Sinulla on lain mukaan oikeus saada nämä tiedot.

1. Rekisterinpitäjät

Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL ry, Historioitsijat ilman rajoja Suomessa ry.

2. Henkilötietojen käsittelijät

Seuraavia henkilötietojen käsittelijöitä käytetään:

Microsoftin O365-palvelut: OneDrive, Excel

Webropol kyselyohjelmisto, Webropol Oy

Tietojasi käsitellään luottamuksellisesti eikä niitä luovuteta sivullisille.

3. Käsiteltävät henkilötiedot

Henkilötietojasi käsitellään tiedotteessa kuvattua tarkoitusta varten.

Sinusta kerätään seuraavia tietoja: ikäryhmä, sukupuoli, ammattinimeke tai omaa nimikettä läheinen ammattinimike, ammattiin ja työhön liittyvät kyselyvastaukset.

Kaikki osallistujat ovat täysi-ikäisiä.

4. Henkilötietojen käsittelyn oikeudellinen peruste

☒Rekisteröidyn suostumus (tietosuoja-asetuksen artikla 6.1.a, erityiset henkilötietoryhmät 9.2.a)

5. Henkilötietojen siirto EU/ETA ulkopuolelle

Tietojasi ei siirretä EU/ETA -alueen ulkopuolelle.

Henkilötietojen suojaaminen

☒ suoria tunnistetietoja ei kerätä (nimi tms.) ☐aineisto pseudonymisoidaan

☒käyttäjätunnuksella   ☒salasanalla   ☐käytön rekisteröinnillä    ☐kulunvalvonnalla (fyysinen tila)

Kyselyssä ei kysytä suoria tunnistetietoja, kuten nimeä tai syntymäaikaa. Vastaajia on ohjeistettu olemaan kertomatta avoimissa vastauksissa sellaisia asioita, joiden perusteella heidät voisi henkilöidä. Jos vastaajat ohjeistuksesta huolimatta kertovat avoimissa vastauksissa sellaista tietoa, joka voisi mahdollistaa vastaajan tunnistamisen, nämä tiedot voidaan anonymisoida tai poistaa eikä näitä tietoja julkaista kyselyn raportissa tai muissa aineistoon pohjaavissa julkaisuissa.

Vastaajilta on myös pyydetty erillinen suostumus siitä, saako mahdollisissa kyselyaineiston pohjalta tehtävissä julkaisuissa käyttää suoria sitaatteja heidän avoimista vastauksistaan vai ei.

Jos vastaaja haluaa peruuttaa suostumuksensa kyselyvastauksien käyttöön, hänen tulee ottaa yhteyttä sähköpostitse Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL ry:n tai Historioitsijat ilman rajoja Suomessa ry:n toimistoon.

Yhteystiedot:

Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL ry: toimisto@malry.fi

Historioitsijat ilman rajoja Suomessa ry: info@hwb.fi

6. Henkilötietojen käsittelyn elinkaari

Kyselyn vastausaineisto hävitetään arviolta 06.2029 mennessä. Aineiston pohjalta tehty raportti ja mahdolliset muut julkaisut säilytetään pysyvästi.

7. Rekisteröidyn oikeudet

Suostumuksen peruuttaminen (tietosuoja-asetuksen 7 artikla)

Sinulla on oikeus peruuttaa antamasi suostumus, mikäli henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen. Suostumuksen peruuttaminen ei vaikuta suostumuksen perusteella ennen sen peruuttamista suoritetun käsittelyn lainmukaisuuteen.

Oikeus saada pääsy tietoihin (tietosuoja-asetuksen 15 artikla)

Sinulla on oikeus saada tieto siitä, käsitelläänkö henkilötietojasi ja mitä henkilötietojasi käsitellään. Voit myös halutessasi pyytää jäljennöksen käsiteltävistä henkilötiedoista.

Oikeus tietojen oikaisemiseen (tietosuoja-asetuksen 16 artikla)

Jos käsiteltävissä henkilötiedoissasi on epätarkkuuksia tai virheitä, sinulla on oikeus pyytää niiden oikaisua tai täydennystä.

Oikeus tietojen poistamiseen (tietosuoja-asetuksen 17 artikla)

Sinulla on oikeus vaatia henkilötietojesi poistamista tietyissä tapauksissa.

Oikeus käsittelyn rajoittamiseen (tietosuoja-asetuksen 18 artikla)

Sinulla on oikeus henkilötietojesi käsittelyn rajoittamiseen tietyissä tilanteissa kuten, jos kiistät henkilötietojesi paikkansapitävyyden.

Vastustamisoikeus (tietosuoja-asetuksen 21 artikla)

Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä, jos käsittely perustuu oikeutettuun etuun.

Rekisteröidyn oikeuksien toteuttaminen

Jos sinulla on kysyttävää rekisteröidyn oikeuksista, voit olla yhteydessä rekisterinpitäjään (ks. kohta 1).

Sinulla on oikeus tehdä valitus erityisesti vakinaisen asuin- tai työpaikkasi sijainnin mukaiselle valvontaviranomaiselle, mikäli katsot, että henkilötietojen käsittelyssä rikotaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679. Suomessa valvontaviranomainen on tietosuojavaltuutettu. Tietosuojavaltuutetun toimiston ajantasaiset yhteystiedot: https://tietosuoja.fi/etusivu