Olemme kulttuuriperintöalalla työskentelevien ja alalle suuntaavien yhdistys

Tukea ja turvaa työelämässä

Oletko pohtinut työhyvinvointia, jaksamista ja ammatillista kehittymistä tai osaamisesi ylläpitämistä? Koetko, että museoalalla tarvitaan joukkovoimaa reilumman työelämän edistämiseksi?

Sinun ei tarvitse pärjätä yksin. Yhdessä edistämme pienen, mutta erityisen alamme ammattilaisten arvostusta yhteiskunnassa ja rakennamme oikeudenmukaisempaa työelämää. Liputamme Sinun puolestasi, jotta osaamisesi saisi ansaitsemansa arvostuksen.

Alan työelämän asiantuntijoina tunnemme työsi. Ongelmatilanteiden lisäksi saat meiltä työsopimus- ja palkkaneuvontaa, työnhaun tukea sekä mahdollisuuksia osaamisesi ylläpitämiseen ja kehittämiseen alakohtaisissa koulutuksissa. Olit sitten rautainen ammattilainen tai vasta alalle suuntaava, jäsenenämme pääset osaksi kulttuuriperintöammattilaisten yhteisöä.

Yhdistämme kulttuuriperinnön ammattilaiset!

Työttömyyskassa

Jos olet palkkatyössä, sinun kannattaa liittyä myös Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkoon. Työttömyyskassan jäseneksi voit liittyä samalla liittymislomakkeella kuin liitonkin jäseneksi (näin työttömyyskassan jäsenyys sisältyy jäsenmaksuusi).

Oletko jo jäsenemme, mutta et ole liittynyt kassaan? Liity kassaan!

Huomioithan, että ehtona ansiopäivärahan maksamiselle on työssäoloehdon täyttyminen ja jäsenmaksujen maksaminen.

Voinko liittyä?

Jos työskentelet museo- ja kulttuuriperintöalalla ja/tai olet kouluttautunut alalle voit liittyä Museoalan ammattiliiton jäseneksi. Olet tervetullut liittymään vaikka vasta opiskelisit alalle.

Voit myös vaihtaa toisesta ammattijärjestöstä tai työttömyyskassasta MALiin ja työttömyyskassa Erkoon, mutta huomioithan, että kassaa vaihtaessasi sinun tulee olla palkkatyössä. Vaihto toisesta Akavan Erityisalojen jäsenyhdistyksestä meille käy helposti riippumatta työtilanteestasi.

Jäsenmaksu

Museoalan ammattiliiton jäsenmaksu on työssäkäyville jäsenille prosentuaalinen 1,3 % ja se maksetaan ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista (sis. lomakorvaukset, lomarahat ja luontoisedut, kuten mm. lounas-, auto- ja puhelinedut sekä ns. tukipaketit irtisanomistilanteessa). Työssäkäyvälle jäsenmaksu on minimissään 8 e/kk.

Jos sinulla on useita työnantajia, jäsenmaksu maksetaan kaikista palkkatuloista.

Jäsenmaksua ei makseta bonuksista, optioista, tulospalkkioista, päivärahoista, kilometrikorvauksista ja sivutoimisen yrityksen tuloista.

Prosentuaalinen jäsenmaksu maksetaan myös aikuiskoulutustuesta sekä työttömyyskassan maksamista etuuksista. Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erko perii jäsenmaksun automaattisesti maksamistaan etuuksista. Ilmoita meille, jos haet etuutta Erkosta.

Maksuryhmät

Huomioimme erilaiset elämäntilanteet jäsenmaksussa. Esimerkiksi opiskelijana olet vapautettu jäsenmaksusta kun et tee palkkatöitä tai saa aikuiskoulutustukea, tai ollessasi perhevapaalla voit olla oikeutettu 8e/kk minimijäsenmaksuun.

Muistathan aina ilmoittaa meille elämäntilanteesi muutokset!

Katso maksut eri tilanteissa:

Jos työsi on osa-aikaista ja työtuntien määrä vaihtelee:

Muistathan pitää palkkakuitit, työtodistukset sekä mahdolliset tuntilistat tallessa. Tarvittaessa ne tulee toimittaa Erkolle.

Pidä yllä kalenteriviikkokohtaista selvitystä työajasta ja palkasta, jos työsi on osa-aikaista ja työtuntien määrä vaihtelee.

Jäsenmaksuohjeet

Maksatko jäsenmaksun itse?

Itse maksavilla jäsenillä on käytössä oma viitenumero. Se pysyy aina samana, jos jäsenmaksu maksetaan ajoissa. Eräpäivä on aina seuraavan kuukauden 5. päivä, esim. tammikuun jäsenmaksun eräpäivä on 5. helmikuuta.

Viitenumerosi löydät helposti Akavan Erityisalojen verkkoasioinnista heti etusivulta.

Akavan Erityisalojen sivuilla voit laskea jäsenmaksusi suuruuden sekä tarkistaa viitenumerosi! Sivuilta löydät myös lisätietoa siitä miten toimia mikäli maksusi on myöhästynyt.

Maksukausi

Jäsenmaksu maksetaan kuukausittain. Eräpäivä on seuraavan kuukauden 5. päivä. HUOM! Jos maksusi, myöhästyy yli kaksi viikkoa, sinun tulee tilata uusi viite.

Maksaako työnantaja jäsenmaksun puolestasi?

Mikäli haluat, että työnantajasi maksaa jäsenmaksun puolestasi, voit täyttää valtakirjan ja lähettää sen työnantajalle.

Jäikö mieleesi vielä kysyttävää?

Tarkista usein kysytyt kysymykset tai ota yhteys jäsensihteereihin.

Jäsentietojen päivitys

Verkkoasioinnissa voit tässä vaiheessa päivittää osaa omista tiedoistasi (yhteystiedot, koulutus, työsuhteet).

Muita tietoja voit päivittää alla olevan painikkeen takaa löytyvillä lomakkeilla.

HUOM! Muistathan aina käyttää sähköpostiosoitetta, joka sinulla on aktiivisessa käytössä. Näin pysyt ajan tasalla viestinnästämme ja voit kirjautua Verkkoasiointiin. Jos sähköpostiosoitettasi ei löydy jäsentiedoistamme, ota yhteyttä jäsensihteereihin.

Korona ja työsuhde

Akavan Erityisalojen lakimiehet vastaavat jäsenten koronavirusta koskeviin kysymyksiin Koronasta kysyttyä - sivulla. Sivulla on tietoa mm. etätyöhön, 0-tuntisopimuksiin ja freelance-töihin, lomautuksiin ja vuosilomiin liittyen.

Työttömyyskassa Erko on vastannut yleisiin kysymyksiin liittyen työttömyysturvaan ja esim. sairastamiseen työttömyysetuutta saadessa - katso vastaukset täältä.

Vakuutusyhtiö Turva on myös koonnut sivuilleen tietoa matkustajavakuutuksista ammattiliittojen kautta vakuutetuille jäsenillemme. Turvan verkkosivuilla palvelee chat, joka on auki myös lauantaisin. Turvaan voit myös soittaa numeroon 01019 5110 (ma-pe 8-18).

Jäsensihteerit

Jäsensihteerimme Akavan Erityisaloissa palvelevat jäsenmaksuihin ja jäsentietojen päivityksiin liittyvissä asioissa.

Puhelin: 0800 135 370 (numero on maksuton)

Puhelinaika ti-to klo 9 - 14.

Sähköposti: jasenpalvelut(at)akavanerityisalat.fi

Kiireellisissä asioissa suosittelemme olemaan puhelimitse yhteydessä. Muista mainita viestissä koko nimesi ja jäsennumerosi tai syntymäaikasi.