Meiltä saat tukea työelämäsi eri vaiheissa

Työsuhdeneuvonta ja lakipalvelut

Oletpa kokoaikaisessa tai osa-aikaisessa työsuhteessa, kesätöissä tai projektityöntekijänä, saat apua työsuhdeneuvonnasta. Näin varmistat oikeuksiesi toteutumisen ja samalla ylläpidät alan hyviä käytäntöjä sekä edistät työntekijöiden oikeudenmukaista kohtelua. Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliiton jäsenenä saat henkilökohtaista apua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä, kuten:

• työsopimus
  • palkkaus
  • työpaikallasi sovellettava työ- tai virkaehtosopimus

Lakimiehemme Akavan Erityisaloissa palvelevat sinua työ- ja virkaehtosopimuksiin sekä työsopimuksiin liittyvissä asioissa. Myös ammatinharjoittajana tai yrittäjänä saat lakiapua sopimusten tekemiseen ja neuvontaa muissa ammatinharjoittamiseen liittyvissä asioissa.

Lakimiesten ohella Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliiton toimisto tarjoaa palkkausta ja nimikkeitä koskevaa alakohtaista neuvontaa.

Akavan Erityisalojen lakimiehet:

Julkinen sektori 0800 135 380
Yksityinen sektori 0800 135 350

Puhelinaika arkisin klo 9 - 14. Numerot ovat maksuttomia.

Työsuhdeneuvontaan voit olla yhteydessä myös lomakkeella tai sähköpostitse tyosuhdeneuvonta(at)akavanerityisalat.fi.

Huom! Kerro viestissä nimesi, puhelinnumerosi, jäsennumerosi, jäsenyhdistyksesi, työnantajasektorisi (yksityinen, kunta, valtio, korkeakoulu, järjestö, seurakunta, ammatinharjoittaja/yrittäjä) ja kuvaus siitä, millaisessa asiassa tarvitset apua.

Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliiton toimisto:

Toiminnanjohtaja Katariina Mäkelä
sähköposti: katariina.makela@malry.fi

Järjestökoordinaattori Tuulia-Tuulia Tummavuori
Sähköposti: tuulia-tuulia.tummavuori@malry.fi

Perhe- ja perintöoikeudellinen neuvonta

Jäsenille maksuttomat lakimies- ja oikeusapupalvelut eivät koske ainoastaan työ- ja virkasuhdetta, vaan lakimies Tuire Torvela antaa jäsenille myös perhe- ja perintöoikeudellista neuvontaa ja konsultointiapua.

Koulutukset ja tapahtumat

Työhyvinvointi ja työssä jaksaminen, virkistäytyminen ja verkostoituminen, työssä kehittyminen ja ammattitaidon ylläpitäminen sekä työturvallisuus. Nämä ovat keskeisiä työelämäkysymyksiä, joita me Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitossa edistämme koulutus- ja tapahtumatarjontamme osalta.

Jäsenenä pääset hyödyntämään maksutonta ja kattavaa tarjontaamme.

Onko sinulla koulutus- tai tapahtumatoiveita? Kerro meille!

Koulutukset

Tarjoamme koulutuksia eri uravaiheissa, työmarkkina-asemassa ja ammatissa oleville jäsenillemme niin paikallisesti kuin verkossa.

Koulutuksemme pidetään pääosin etänä. Näin voimme taata koulutustemme saavutettavuuden sijainnistasi riippumatta.

Olet myös oikeutettu osallistumaan Akavan Erityisalojen koulutuksiin.

Työnohjaus

Vuodesta 2019 lähtien olemme pilotoineet ryhmätyönohjausta ja kehitämme sitä yhdessä jäsenten kanssa. Ryhmätyönohjauksessa pääset keskustelemaan työstäsi vertaisten kesken asiantuntevan toimintaterapeutin ja työnohjaajan johdolla. Syksyn 2021 työnohjausryhmä koottiin pienten ja keskisuurten museoiden johtajista. Keväällä 2022 kohdistimme työnohjausryhmän konservaattoreille ja pilotoimme myös yksilötyönohjausta. Syksyllä 2023 työnohjausryhmä kohdistetaan jälleen henkilöstöedustajille.

Järjestämme työnohjausta tarpeen mukaan. Kiinnostaisiko työnohjaus sinuakin? Ota yhteyttä MALn toimistoon.

Jäsenten opintomatka

Suosittua jäsenten opintomatkaa olemme tarjonneet jo vuosikymmeniä. Vuosittain järjestettävä opintomatka suuntautuu kulttuuriperinnön kannalta mielenkiintoiseen eurooppalaiseen kohteeseen jäsenten toiveiden perusteella. Viime vuosien kohteita ovat olleet muun muassa Dublin, Gdansk, Amsterdam ja Berliini.

Tarjoamme opintomatkan edulliseen jäsenhintaan. Koronavirustilanteen myötä opintomatkat jäivät toistaiseksi tauolle, mutta toiminta on tarkoitus käynnistää uudelleen. Samalla MALn opintomatkaa kehitetään ilmastoystävällisempään suuntaan.

Virkistäytyminen ja jäsentapaamiset

Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliiton tapahtumissa pääset tapaamaan ja verkostoitumaan alan ammattilaisten kanssa. Kollegatapaamisissa tutustumme yhdessä ajankohtaiseen museoon tai kulttuuriperintötoimijaan. Vapaamuotoisissa tapahtumissa pääset tapaamaan muita jäseniä esimerkiksi lounastreffien merkeissä. Vuonna 2023 kävimme myös retkellä Tallinnan joulutorilla.

Lisäksi tarjoamme lippuja vuosittain valittaviin kulttuuritapahtumiin, kuten Kaustisen kansanmusiikkijuhliin. Kesällä 2023 jäsenlippuja oli tarjolla Kaustisen kansanmusiikkijuhlan lisäksi esimerkiksi Flow-festivaalin ja Savonlinnan Oopperajuhlien lippuja sekä huvipuistorannekkeita Linnanmäelle ja Särkänniemeen. Jäsenlipuista kerromme jäsentiedotteissa eli tarkistathan, että saat kuukausittaisen uutiskirje/jäsentiedotteemme!

Ammattilaisaamut

Aloitimme keväällä 2021 aloittaneet ammattilaisten aamutapaamiset otsikolla "MALn ammattilaisaamut". Etätapaamisissa keskustellaan eri ammattiryhmien kesken ajankohtaisista asioista ja liiton tuesta ammattilaisille. Tapaamisia on pidetty museonjohtajien kanssa (yhteistyössä Suomen Museonjohtajat ry:n kanssa), yleisötyöntekijöiden kanssa (yhteistyössä Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry:n kanssa), konservaattorien kanssa (yhteistyössä Pohjoismaisen Konservaattorilliiton Suomen osaston PKL:n kanssa) sekä arkeologien kanssa (yhteistyössä Suomen Arkeologisen seuran kanssa). Haluatko oman ammattiryhmäsi ammattilaisaamun? Ole yhteydessä toimistoomme!

Ajankohtaiset tapahtumat löydät kalenteristamme.

Koulutustuki ja apuraha

Oletko pohtinut alaasi liittyvää syventävää koulutusta tai haluaisitko osallistua kiinnostavaan alan seminaariin? MALn jäsenenä tuemme ammatillista kehittymistäsi.

Myönnämme ympäri vuoden haettavaa koulutustukea sekä kerran vuodessa haettavaa apurahaa. Apurahaa myönnetään erikseen opiskelijoille perusopetuksen opinnäytetyötä varten sekä muille jäsenille jatko- ja täydennyskoulutukseen.

Koulutustuki

Voit hakea tukea museoalan ammatillista osaamista tukevaan koulutukseen tai matkatukea maksimissaan 300 €/vuosi.  Koulutus voi olla järjestetty esimerkiksi avoimessa yliopistossa, kesäyliopistossa, täydennyskoulutuskeskuksessa tai ammattikorkeakoulussa. Koulutustuki koskee myös itse maksettua työnohjausta tai coachingia.

Tukea ei kuitenkaan makseta jo muutoin tuettuihin matkoihin, kuten MAL:n opintomatkalle tai vuosikokoukseen. Tukea ei myöskään myönnetä elämisen tukemiseen, mutta sitä voidaan myöntää matkalippuihin, majoitukseen sekä osallistumismaksuihin. Tukea ei myönnetä materiaaliin (esim. kirjoihin) ilman perusteltua syytä. Liitä hakemukseesi tositteet maksetuista kustannuksista.

Tuen saaneilta pyydetään vapaamuotoinen teksti, jossa he kertovat omin sanoin tuen käytöstä. Käytämme näitä viestinnässämme, jotta jäsenemme tietävät mihin kaikkeen koulutustukea on myönnetty. Tuen saaneet saavat erilliset ohjeet lyhyen tekstin tekemiseen.

Hae koulutustukea!

Apuraha jatko- ja täydennyskoulutukseen

Apuraha myönnetään vuosittain joulukuussa hakemusten perusteella. Apurahan suuruus on 500 €. Tukea voidaan myöntää työhön liittyvään koulutukseen tai muuhun kehittymiseen (esimerkiksi työelämään tutustumiseen) kotimaassa tai ulkomailla tai osallistumiseen opintomatkaan tai opiskelijavaihtoon silloin, kun kuluja ei maksa työpaikka tai oppilaitos. Apurahaa ei makseta jo muutoin tuettuihin matkoihin, kuten MALn opintomatkalle tai vuosikokoukseen. Hakemukseen liitetään tositteet mahdollisista jo maksetuista kustannuksista sekä selvitys apurahan käytöstä.

Apurahan haku on avoinna vuosittain loka-marraskuussa.

Vuoden 2023 jatko- ja täydennysapurahahaku

Vuoden 2023 apurahahaku on nyt avoinna. Hae apurahaa viimeistään 30.11.2023!

Apuraha opiskelijalle opinnäytetyöhön

Apuraha myönnetään vuosittain joulukuussa korkeakoulujen opinnäytetyön tekoon hakemuksen perusteella. Apurahan suuruus on 500 €. Opinnäytetyön tulee olla aiheeltaan museo- ja kulttuuriperintöalaa edistävää (uutta ja avartavaa). Apurahaa voidaan hakea jo tekemisvaiheessa tutkimussuunnitelman perusteella. Tuen saanut on velvollinen tekemään tuen käyttöselvityksen eli kertomaan mihin tuki on käytetty. Lisäksi apurahan saanutta opinnäytetyötä tai sen tuloksia voidaan esitellä MAL:n viestinnässä tai tapahtumissa yhteistyössä työn tehneen opiskelijan kanssa.

Apurahaa haku on avoinna vuosittain loka-marraskuussa.

Vuoden 2023 opinnäyteapurahahaku

Vuoden 2023 opinnäytetyöapurahahaku on nyt avoinna. Hae apurahaa viimeistään 30.11.2023!

Urapalvelut ja työnhaku

Uravalmennus

Jäsenenä sinulla on mahdollisuus saada asiantuntevaa tukea työnhakua ja oman urasi suunnittelua varten. Urapalveluista vastaa 1.1.2022 alkaen yhteistyökumppanimme Coolla.

Palvelu on sinulle maksutonta. Kattavan verkkotarjonnan avulla pääset hyödyntämään palveluita maantieteellisestä sijainnistasi riippumatta. Tunnuksen ja salasanan palveluun löydät jäsenen verkkoasioinnista.

Urapalveluidemme tarjoaja on vaihtunut 1.1.2022. Up Partnersin uraportaali on poistunut käytöstä.

Urapalveluista saat:

Tukea työnhakuun: oman osaamisen selvittäminen, tulokselliset työnhakukäytännöt, piilotyöpaikkojen löytäminen, työhakemuksen ja CV:n tekeminen, työhaastatteluihin valmistautuminen.

Apua urasuunnitteluun ja omassa työssä kehittymiseen: omat tavoitteet ja valinnat, oman osaamisen tunnistaminen, LinkedIn-profiilin tekeminen, kehityskeskustelut, palkkaneuvottelut, työn vaihtaminen, kouluttautuminen.

Vahvistusta työhyvinvointiin: työssä jaksaminen, työn ja muun elämän yhteensovittaminen, tunteet työelämässä, työpaikan pulmatilanteet. Työhyvinvointikysymyksissä ohjausta antaa psykologi.

Momentum

Momentum-hankkeen tavoitteena on monipuolisten uravalmennusten, pienryhmätoiminnan, työelämälähtöisten teemapäivien, tavoitteellisten työpajojen, webinaaritarjonnan ja muiden verkkopalveluiden kautta edistää työllistymismahdollisuuksia ja työelämäosaamista.

Momentumin livekohtaamiset tapahtuvat Pohjois-Suomessa, mutta suurin osa tuotetaan tällä hetkellä virtuaalisesti ja mukaan voi ilmoittautua mistä päin Suomea vain.

Valtaosa toiminnoista on suunnattu työnhaussa oleville, mutta Momentumin palveluihin voivat osallistua kaikki uutta nostetta uralleen haluavat korkeakoulutetut. Mukana on niin työnhakijoita kuin työssä tai opiskelemassa oleviakin. Tavoitteenamme on, että pystyisimme auttamaan mahdollisimman monia hyvän, koulutusta vastaavan työpaikan löytymisessä. Kaikki palvelut ovat osallistujille maksuttomia.

Työttömyysturva

Palkansaajajäsenenä työttömyysturvasi on hoidettu Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erkon kautta. Voit saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, liikkuvuusavustusta ja vuorottelukorvausta. Kassan jäsenmaksu sisältyy liiton jäsenmaksuun.

Voit liittyä työttömyyskassaan kun saat palkkatuloja. Myös opiskelijana voit liittyä kassaan kun saat palkkatuloja.

Etkö ole varma kuulutko kassaan? Voit tarkistaa oman tilanteesi kirjautumalla jäsenen verkkoasiointiin. Kohdasta ”Jäsentiedot” ja ”Henkilötiedot” näet päivämäärän, jolloin olet liittynyt työttömyyskassaan.

Jos olet yrittäjä- ja ammatinharjoittajajäsen, et voi kuulua palkansaajan työttömyyskassaan. Suosittelemme tällöin liittymään Yrittäjäkassaan.

Ansiopäiväraha

Työttömyyskassat maksavat jäsenilleen ansiopäivärahaa laissa määritellyin edellytyksin. Jos maksamiselle ei ole muita esteitä, edellyttää ansiopäivärahan saaminen, että

• olet ollut työttömyyskassan jäsen vähintään 26 työttömyyttä edeltävää kalenteriviikkoa (2.9.2024 lähtien 12 kk, eli noin 52 viikkoa)
  • olet työttömänä työnhakijana TE-toimistossa ja TE-toimisto on antanut kassalle sinua koskevan esteettömän lausunnon
  • olet työttömyyskassan jäsenyysaikana täyttänyt työssäoloehdon.

Ansiopäivärahaa maksetaan 17–64-vuotiaille työttömille. Lomautustilanteessa etuutta kuitenkin voidaan maksaa sen kuukauden loppuun, jolloin henkilö täyttää 68 vuotta.

Lue lisää työssäolo- ja jäsenyysehdosta Erkon sivuilla.

Työssäoloehdon tulee täyttyä työttömyyskassan jäsenyysaikana. Jos et täytä ansiopäivärahan myöntämisen edellyttämää jäsenyys- tai työssäoloehtoa, voit hakea Kelasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea.

Jos jäät työttömäksi, toimi näin:

1.Ilmoittaudu kokoaikatyönhakijaksi TE-toimistoon viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Jos olet lomautettu, mukana tulee olla lomautustodistus. Ilmoita TE-toimistossa kassasi nimi, Erityiskoulutettujen työttömyyskassa Erko (106).

2.Ilmoita työttömyydestä tai lomautuksesta Akavan Erityisaloihin. Huolehdi nyt viimeistään siitä, että olet maksanut jäsenmaksusi. Kassa tarkistaa jäsenyystietosi liitosta ennen päivärahapäätöksen tekemistä.

3.Hae ansioon suhteutettua työttömyyspäivärahaa kassalta kolmen kuukauden kuluessa TE-toimistoon ilmoittautumisesta. Huom! Päivärahahakemukset postitetaan Erkoon, ei liittoon. Lue yksityiskohtaisemmat ohjeet päivärahan hakemiseen Erkon sivuilta. Erkon sivuilta löydät myös ansiopäivärahahakemuksen.

ICOM-kortti

Jäsenetuna tarjoamme lainaksi ICOM-korttia. ICOM-kortti on kansainvälinen museokortti, joka oikeuttaa ilmaisen sisäänpääsyn (sekä paikoittain jonon ohittamisen) useimpiin museoihin ympäri maailman.

Kortteja on lainattavissa MALn toimiston kautta (3kpl) sekä lisäksi ICOM-korttien vastuuhenkilöiltä Helsingissä (1 kpl) ja Turussa (1 kpl).

ICOM-kortin lainaussääntö MAL:n jäsenille:

• Laina-aika on 2 viikkoa. Lainattaessa sovitaan palautuspäivä.
  • Mikäli kortti katoaa, on lainaaja velvollinen korvaamaan uuden kortin hankkimisesta aiheutuvat kulut.
  • Kortit eivät ole lainattavissa MAL:n omien retkien ja matkojen ajankohtina, jolloin niitä käytetään osallistujien sisäänpääsymaksuihin.

MAL:n ICOM-korttien vastuuhenkilöt:

• Mervi Saarenmaa / Helsinki / puh. 02 9533 6373, mervi.saarenmaa(at)kansallismuseo.fi.
  • Sanna Kupila / Turku / sanna.kupila(at)turku.fi

MALn toimistolta

HUOM! ICOM-kortteja on lainattavissa myös MALn toimiston kautta. Kortin voi hakea MALn toimistolta Helsingistä, minkä lisäksi kauempana asuville jäsenille kortti voidaan toimittaa postitse. Voit tiedustella ICOM-korttia Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliiton toimistosta toimisto(at)malry.fi  tai suoraan henkilökunnalta.

Muut jäsenedut

MALn jäsenenä olet lisäksi oikeutettu lukuisiin hyödyllisiin ja monipuolisiin etuihin vakuutuksista tuote- ja palvelutarjouksiin. Tutustu etuihin ja nappaa niistä suosikkisi!

Akava-kalenteri

Perinteinen Akava-kalenteri on jäsenille ilmaiseksi tilattavissa aina syksyisin. Kalenteri toimii myös perustietopakettina muun muassa Akavasta, palkkiosuosituksista sekä opintovapaista.

Vuoden 2024 kalenteri on tilattavissa 13.10.23 saakka ja kalenteri postitetaan tilauksen tehneille marraskuussa. Tilaa omasi tästä.

Vakuutukset

Jäsenmaksuusi sisältyy Turvan vapaa-ajan tapaturma- sekä matkustajavakuutus, jonka kautta saat korvausta esim. sairastuessasi lomamatkalla koti- tai ulkomailla.

Matkustajavakuutuksessa ovat vakuutettuina myös vakuutetun mukana matkustavat alle 20-vuotiaat omat lapset ja lapsenlapset sekä vakuutetun kanssa samassa taloudessa asuvat alle 20-vuotiaat lapset. Matkavakuutusasioissa tai vapaa-ajan tapaturmavakuutusasioissa olethan yhteydessä suoraan vakuutusyhtiö Turvaan.

Jäsenmaksuusi kuuluu myös Ifin vastuu- ja oikeusturvavakuutus, joka korvaa ammatissa tapahtuvia henkilö-, esine- ja varallisuusvahinkoja sekä asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja. Vastuu- ja oikeusturva-asioissa olethan yhteydessä suoraan vakuutusyhtiö Ifiin.

Lisäetuna sinulla on mahdollisuus ottaa Suomen edullisin henkivakuutus!

Lue lisää vakuutuksista!

Danske Bankin edut

Danske Bank tarjoaa sinulle MALn jäsenenä joukon räätälöityjä jäsenetuja. Edut koskevat muun muassa asuntolainoja ja sijoituspalveluja sekä erityisetuja vastavalmistuneille. Lue lisää eduista!

Äänenvahvistin yleisötyöhön

MAL lainaa jäsenilleen yleisötyöhön soveltuvia äänenvahvistimia kokeilukäyttöön. Äänenvahvistin soveltuu käytettäväksi esimerkiksi opastuksilla sekä sisä- että ulkotiloissa, opetuksessa sekä luennoilla. Äänenvahvistimen voi hakea toimistoltamme lainaan kuukaudeksi kerrallaan. Toimisto opastaa äänenvahvistimen käyttöön.

Lainausmahdollisuudella haluamme tarjota puhetyötä tekeville jäsenillemme mahdollisuuden kokeilla työterveyttä tukevia työskentelytapoja matalalla kynnyksellä. Lainaus on toistaiseksi mahdollista vain MALn toimistolta.

Member+ ja muut ostoedut

Member+ on meidän akavalaisten oma jäsenetupalvelu. Palvelu kokoaa yhteen sekä oman ammattiliittosi tarjoamat edut että kaikkien akavalaisten yhteiset edut lakimiespalveluista lomamökkeihin. Tutustu etuihin kirjautumalla palveluun.

Jäsenkortilla saat muita vaihtuvia tarjouksia. HUOM.! Yhteistyö Teboilin kanssa on lopetettu helmikuussa 2022.

Lue viimeisimmät ostoedut Akavan Erityisalojen sivuilta.

AEK-Koulutussäätiön apurahat

MALn oman apurahan lisäksi voit hakea AEK-Koulutussäätiön myöntämiä apurahoja. Apurahoja myönnetään Akavan Erityisalojen jäsenyhdistysten jäsenille ammattien ja oppimateriaalien kehittämiseen, tutkimustoimintaan, koulutukseen ja muuhun vastaavaan toimintaan.

Ammattikuvien kehittämisen pitempiaikaiseen tutkimukseen on mahdollista myöntää normaalia suurempi apuraha. Apurahoja ei myönnetä opinnäytetöihin.

Hakuaika apurahoihin on vuodenvaihteessa. Vuoden 2022 apurahojen hakuaika oli 7.12.2021-28.2.2022. Lisätietoja Akavan Erityisalojen sivuilla.