huhtikuu, 2024

23huhti11:0016:00Opiskelijoiden kevätretki Vantaan kartanomaisemiinOpiskelijatapahtumaTapahtumatyyppi:Tapahtumat,Seminaarit

Tapahtuman tiedot

MAL ja turkulainen museologian ainejärjestö Museion järjestävät yhdessä opiskelijoiden kevätretken Vantaan kartanomaisemiin tiistaina 23.4.2024! Museokohteissa vieraillaan klo 11-16. Pääsemme kulissien taakse tutustumaan museotyöhön kahdessa hyvin erilaisessa museokohteessa: Håkansbölen kartanossa sekä Laila Pullisen veistospuistossa ja kotimuseossa.

Aloitamme vierailun Håkansbölen kartanolla, jonka piharakennuksiin pystytetään paraikaa kesän näyttelyitä. Pääsemme tutustumaan myös kartanon puistoon sekä jugend-tyyliseen päärakennukseen, joka on pian alkavan remontin vuoksi suljettu yleisöltä. Nyt onkin poikkeuksellinen mahdollisuus päästä tutustumaan kohteeseen, jonka kunnostaminen museokohteeksi on vasta aluillaan ja jossa rakennetun kulttuuriympäristön eri aikakerrostumat ovat hyvin esillä. Håkansbölen kartanoa meille esittelevät Vantaan kaupunginmuseon työntekijät, jotka kertovat meille myös työstään ja Håkansbölen kartanon museotoiminnan kehittämisestä.

Håkansbölessä on varattu aikaa myös omakustanteiselle lounastauolle. Lounasta voi syödä kartanon pehtoorintalossa toimivassa kahvila-ravintola Håkansissa tai ottaa omia eväitä mukaan ja pitää pienen piknikin kartanon puistossa.

Håkansbölen kartanoalueeseen tutustumisen jälkeen suuntaamme iltapäivällä naapurissa olevan Nissbackan kartanon mailla toimivaan Laila Pullisen veistospuistoon ja kotimuseoon, jossa pääsemme kurkistamaan kulissien taakse nuoren ja pienen museon toiminnan pyörittämiseen. Myös tässä museokohteessa rakennusperinnön eri ajalliset kerrokset ovat tuntuvasti läsnä: museon rakennukset ovat toimineet alkujaan kartanon pehtoorintalona ja makasiinina, mutta ne ovat sittemmin muuntautuneet ensin taitelijakodiksi ja ateljeeksi sekä lopulta museoksi.

Kevätretken ohjelma

Aloitus klo 11 Håkansbölen kartanon päärakennuksen edessä (Osoite: Kartanontie 1, Vantaa)

Klo 11 – 13 Tutustuminen Håkansbölen kartanoon

Klo 13 – 14 Lounastauko (omakustanteinen)

Klo 14.00 – 14.30 Kävelemme yhdessä seuraavaan retkikohteeseen

Klo 14.30 – 16.00 Tutustuminen Laila Pullisen veistopuistoon ja kotimuseoon

Klo 16.00 Kevätretken päättäminen, Museionin yhteiskuljetuksen lähtö takaisin Turkuun

Kevätretkelle on ennakkoilmoittautuminen, sillä paikkoja on rajoitetusti. Jos tulet Vantaan retkikohteisiin omatoimisesti, ilmoittaudu retkelle tästä. Museion järjestää yhteiskuljetuksella Turusta tuleville oman ilmoittautumisensa.

Kevätretkelle ovat tervetulleita osallistumaan MAL:n opiskelijajäsenten ja Museionin jäsenten lisäksi myös muut museo- ja kulttuuriperintöalan opiskelijat, joten vinkkaathan retkestä myös opiskelukavereitasi!

Museovierailut ovat kaikille osallistujille maksuttomia. Lounas on omakustanteinen.

Kevätretki järjestetään säässä kuin säässä. Pukeuduthan säänmukaisesti ja lämpimästi, sillä olemme paljon ulkotiloissa. Kuljemme Håkansbölen kartanolta Laila Pullisen veistospuistoon ja kotimuseoon lähtökohtaisesti jalan – kävelymatka näiden välillä on noin 1,5 kilometriä. Molempiin museokohteisiin on myös pieni kävelymatka lähimmiltä HSL:n paikallisliikenteen pysäkeiltä.

Tapahtumapaikat:

Håkansbölen kartano, Kartanontie 1, Vantaa