marraskuu, 2021

09marras(marras 9)09:0011(marras 11)11:00Työkaluja museoalan osaajalle: Selkotekstillä selkeneeWebinaariTapahtumatyyppi:Tapahtumat

Meillä jokaisella on oikeus saada tietoa tavalla, jota ymmärrämme. Selkoteksti takaa sen, että lukijan on helppo lukea ja ymmärtää tekstiä. Museoalan osaaja, tule oppimaan selkokielestä ja tuota entistä saavutettavampia sisältöjä!

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

Tässä etäkoulutuksessa saat perustietoa selkokielestä sekä sen tarpeesta Suomessa. Koulutus sisältää konkreettisia ja käytännönläheisiä kirjoitusohjeita ja -vinkkejä siitä, miten saat tekstistä selkokielisen. Selkokirjoittamisen periaatteita käsitellään erilaisia tekstiesimerkkejä tutkien.

Tässä koulutuksessa opit:
– Mitä on selkokieli?
– Selkokielen kohderyhmät ja heidän kielelliset tarpeensa
– Selkokielen kolme tasoa
– Selkokirjoittamisen periaatteet

Koulutus koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta ja tekstityöpajasta, jossa pääset muokkaamaan omaa tekstiäsi selkokielelle. Voit osallistua vain teoriaosuuteen tai teoriaosuuteen ja tekstityöpajaan. Tekstityöpajan enimmäisosallistujamäärä on 15 henkeä.

Teoriaosuus on tiistaina 9.11. klo 9-10 ja tekstityöpaja torstaina 11.11. klo 9-11.

Tekstipajan runkona toimii selkokirjoittamisen periaatteet: tekstin rakenne, sanasto sekä kielen rakenteet. Pajan aikana osallistujat pääsevät selkomukauttamaan omia tekstejään tai niiden osia. Pajassa myös tutkitaan tekstejä sekä haetaan yhteistä näkemystä. Kouluttaja esittää teksteihin omat selkovaihtoehtonsa. Pajassa käsiteltävän tekstin tulee olla maksimissaan yksi A4 ja teksti voi olla esimerkiksi tiedote, opasteksti, asiakassähköposti tms.

KOULUTTAJA:

Kouluttajana toimii selkokielen asiantuntija Sanna-Leena Knuuttila (Selkenee). Voit tutustua häneen LinkedInin kautta: https://www.linkedin.com/in/sanna-leena-knuuttila/.

ILMOITTAUTUMINEN:

Ilmoittauduthan sekä teoriaosuuteen että tekstityöpajaan erikseen. Luento-osuuteen mahtuu mukaan 45 MALn jäsentä ja teksityöpajaan 15 MALn jäsentä.

Ilmoittautuminen kumpaankin sulkeutuu 27.10.

Toimitathan tekstityöpajassa käsiteltävän tekstisi ilmoittautumisen yhteydessä tai viimeistään 1.11. sähköpostitse järjestökoordinaattori Heta Hedmanille (yhteystiedot alla).

Koulutus järjestetään yhteistyössä Kieliasiantuntijat ry:n kanssa. Luento-osuudessa mukana on Kieliasiantuntijat ry:n jäseniä, mutta tekstityöpaja toteutetaan vain MALn jäsenten kesken.

ILMOITTAUDU LUENTO-OSUUTEEN 9.11.

ILMOITTAUDU TEKSTITYÖPAJAAN 11.11.