Intendentti Annika Utriainen.
Intendentti Annika Utriaiselle asiakastyö on merkityksellinen tapa edistää historian popularisointia.

Annika Utriainen työskentelee asiakaspalvelusta ja -kokemuksesta vastavana kehittämispäällikkönä, museoalalla tuttavallisemmin intendenttinä, Merikeskus Vellamossa Kotkassa. Työssään hän luo kohtaamisia eri aikojen ihmisten välille - ja nauttii asiakkaiden, kollegojen ja yhteistyökumppaneiden ilosta ja oivalluksista, joihin on saanut olla vaikuttamassa.

Esihenkilönä Annikan vastuulla on Vellamon kahden museon yhteisen asiakaspalveluyksikön sujuva toiminta. Myös museokeskuksen turvallisuus on hänen tontillaan.

Tärkeä osa työtä on osallistuminen Vellamon palveluiden ja asiakaskokemuksen suunnitteluun.

”Olen konseptoimassa molempien museoiden näyttelyitä, mikä on asiakaskokemuksen kannalta keskeistä ja minun kannaltani innostavaa.”

"Pohjimmiltaan minun työskentelyni taustalla on aina asiakasnäkökulma."

Kaikki päivät ja sesongit ovat erilaisia; välillä viikoissa painottuvat asiakaspalveluyksikön suunnittelutyöt, välillä näyttelysuunnittelussa on keskeinen vaihe menossa. Esihenkilötyön sekä turvallisuustehtävät hän nostaa omassa työssään merkittävimmiksi vastuiksi.

”Työn vaihtelevuus ja vaikutusmahdollisuudet työn sisältöön ja sitä kautta museoiden kehityssuuntiin ovat parasta. Ja pohjimmiltaan minun työskentelyni taustalla on aina asiakasnäkökulma.” Annika toteaa.

Nykyisen työnsä hän kokee vastaavan lapsuudessa nousseeseen intohimoon historiaa kohtaan. Myöhemmin lukioikäisenä kiinnostus kohdistui erityisesti kulttuurihistoriaan; ihmisten kokemuksiin ja arkielämään.

”Asiakaskokemukseen liittyvässä työssä pääsen historian popularisoinnin ja ihmisten kokemusten pariin; asiakkaiden kokemustavat tai työkulttuurin kehittäminen ovat minulle kulttuurihistoriaa omassa ajassamme. Ja minulle on ilo olla tuottamassa kohtaamisia eri aikojen ihmisten välille. Historian kokeminen on lohdullista ja opettavaistakin tämän ajan ihmisille: emme ole yksin. On tärkeää mahdollistaa ja helpottaa noita kohtaamisia.”

Intendentti Annika Utriainen asiakkaiden kanssa museon näyttelytiloissa.
Innostuneet asiakkaat tuovat iloa Annikan arkeen. Teos taustalla on Kimmo Kaivannon Suomalaisia kuvia.

Annikan mielestä museoala innostaa monia juuri työn merkityksellisyyden takia: asioita tarkastellaan samaan aikaan sekä pysyvyyden että ylisukupolvisuuden näkökulmasta.

”Tästä näkökulmasta alaa voitaisiin hyödyntää yhteiskunnassa esim. työurien pidentämisen tai vastuullisuusajattelun kehittämisessä. Mestari-kisälli-työskentely sopisi tänne.”

Annikan mukaan museoalalla tehdään töitä suurella intohimolla, vaikka palkkaus ei ole pysynyt mukana suhteessa koulutukseen eikä osaamisvaateisiin. Hän muistuttaa, että museoalalle on tärkeää saada myös muilta aloilta tulevia ihmisiä ja hyödyntää kehittymisessä monialaisuutta – tosin palkkataso on myös ulkopuolelta tulevien houkutteluun ongelmallisen alhainen. Esimerkiksi museoiden vauhdilla kehittyvä palvelutoiminta tarjoaa mahdollisuuksia monenlaisille osaajille.

"Museoala innostaa monia juuri työn merkityksellisyyden takia."

Pienen erityisalan ammattilaisten äänen esiin tuomiseksi Annika kokee merkittävänä Museoalan ammattiliiton jäsenyyden.

”Akateemisen koulutuksen myötä Akavan Erityisalat tuntuu omalta. Museoala puolestaan on pieni ala ja siinä MAL:sta saa yhteenkuulumisen tunnetta. Lisäksi on mainittava erinomaiset koulutukset; MAL tuntuu koko ajan parantavan juoksuaan.”

Entä mikä luo Annikalle yhteisöllisyyttä, onnistumisen iloa ja hyvinvointia päivittäisessä työssä?

”Asiakastyössä innostuneet ja ilahtuneet asiakkaat tuovat ilon. Minulle se näkyy usein ilahtuneiden asiakaspalvelijoiden kautta. Nautin alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden työnilosta tai oivalluksista, joihin olen saanut olla vaikuttamassa tai edistämässä. Upea museorakennus merimaisemassa ja hienot näyttelyt edistävät työhyvinvointia - on etuoikeus sukeltaa kesken työpäivän niihin elämyksiin edes hetkeksi.”

Ajankohtaista

Museoiden ja museoammattilaisten hätä on kuultu

Kirjoittajalta MAL | 14.4.2020

Olemme Museoalan ammattiliitossa tyytyväisiä, että valtioneuvosto esittää lisätalousarviossaan (8.4.) huomattavaa kriisirahoitusta kulttuurialalle. Haluamme luottaa siihen, että päättäjät kohdentavat lisärahoituksen täysimääräisenä museoille.

Lue lisää
Kolme henkilöä seisoo museon näyttelytilassa

Museoalan ammattiliitto, Suomen museoliitto ja Akavan Erityisalat: Museot tarvitsevat kriisirahoitusta

Kirjoittajalta MAL | 6.4.2020

Museoala tarvitsee kriisirahoitusta selviytyäkseen lippu- ja myyntitulojen menetyksestä. Museorakennukset suljettiin yleisöltä koronakriisin vuoksi. Tämä ei saa estää museotyön jatkumista, sanovat MAL, Suomen museoliitto ja Akavan Erityisalat kehysriihikannanotossaan.

Lue lisää

Keräämme tietoa poikkeusolojen vaikutuksista museoammattilaisten työhön

Kirjoittajalta MAL | 26.3.2020

Keräämme museoalan ammattilaisten kokemuksia koronaviruksen vaikutuksesta alallamme. Kerro meille miten pandemiatilanne on vaikuttanut työhösi. Kokemuksia hyödynnetään Museoalan ammattiliiton edunvalvonnassa.

Lue lisää
Kolme henkilöä seisoo museon näyttelytilassa

Myös museoalan ammattilaiset kovilla koronavirustilanteen takia

Kirjoittajalta MAL | 20.3.2020

Olemme keskellä ennennäkemätöntä poikkeustilannetta – pandemiaa, joka vaikuttaa ihmisiin ja yhteiskuntaan äärettömän paljon. Huoli ihmisten terveydestä on meillä kaikilla ensisijainen, mutta taustalla painaa huoli toimeentulosta ja sitä kautta hyvinvoinnista ja terveydestä.

Lue lisää
ammattilaisesittelyt